"Blur effect"

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Stevie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Zundert

Goede avond,

Afgelopen weekend proberen een "blur effect" te krijgen door een foto te maken en in te zoomen.
Echter het viel mij vies tegen ik snap niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Heeft iemand van jullie hier tips voor of zelf wel eens geprobeerd?

Onderstaande mijn afbeelding van 2 engeltjes en daaronder eentje van google als voorbeeld wat ik bedoel.

1)
Afbeelding

2)
modbreak Fotojeroen, foto verwijderd, zie bericht verder naar onderen

Bij voorbaad dank voor de reacties!

Stefan
Waarom moeilijk doen... Als het samen kan!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het google voorbeeld is òf nabewerkt òf er is ingezoomed tijdens het afdrukken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

zitten standaard in cs4.5.6.7.8.9.0 deze blur filters , bij de fietser lijkt het mij stug dat deze blur komt door tijdens het afdrukken in of uit te zoomen...gezien de sluitertijd(snelheid fietser)
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

In PS: http://img835.imageshack.us/img835/2348 ... urinps.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ook in PSE zit een Radial Blur filter.
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

Sowieso zal je het zonder flitser moeten proberen. Je bereikt dit effect alleen met een langere sluitertijd. Door gedurende de tijd dat de sluiter open is te flitsen zal het beeld van het moment van flitsen de overhand krijgen in de uiteindelijke plaat De tijd dat de sluiter open is en er geen flitslicht beschikbaar is zal ten opzichte van het 'flitsbeeld' onderbelicht zijn, en dus niet of nauwelijks te zien zijn op de uiteindelijke foto. Dus door te flitsen beperk je de langere sluitertijd in feite tot de flitstijd.

Of zeg ik hier iets raars?
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Iets met koe en hoorns en ze te pakken hebben. :wink:
Gebruikers-avatar
Stevie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Zundert

Goede middag,

Na een aantal dagen geen internet te hebben gehad kan ik eindelijk reageren.
Ik had een keer van iemand vernomen dat je sluitertijd langer moet zetten, dan inzoomen als je een foto maakt en dan flitst hij op het eindpunt dat wordt dan scherp in beeld gebracht.
Maar als ik het zo lees kan ik beter de juiste foto maken en lekker in photoshop het effect erover gooien!

Bedankt voor alle reacties!!

Groetje Stefan
Waarom moeilijk doen... Als het samen kan!
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Als fotograferen je hobby is, dan kun je het met inzoomen doen (in dit geval zonder flits, maar misschien zijn er wel gevallen waarin de flits wel goed werkt). De techniek vergt wel wat oefening en niet ieder onderwerp leent zich er voor.
Als fotoshoppen je hobby is, dan kun je achteraf een lelijk fake effectje over je foto gooien.

Het is maar helemaal waar je van houdt. :)
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Je moet aan een sluitertijd van 1/10 denken. Maar die flits blaast al het natuurlijke licht weer weg. Probeer die flits zo dun mogelijk te doen. Indien mogelijk, iets als geen flits.
UITzoomen werkt ook makkelijker.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

eos4all schreefCOLONAls fotograferen je hobby is, dan kun je het met inzoomen doen (in dit geval zonder flits, maar misschien zijn er wel gevallen waarin de flits wel goed werkt). De techniek vergt wel wat oefening en niet ieder onderwerp leent zich er voor.
Als fotoshoppen je hobby is, dan kun je achteraf een lelijk fake effectje over je foto gooien.

Het is maar helemaal waar je van houdt. :)
Zever in pakjes. Tenzij dat PS'en ook niet je ding is.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

??
Sorry, mijn Vlaams is niet zo best....
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Het Vlaams woordenboek: zever in pakskes :D
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

O, bedankt. Fijn zo'n goed onderbouwd antwoord :)
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

eos4all schreefCOLONO, bedankt. Fijn zo'n goed onderbouwd antwoord :)
Overstijgt thans jouw uiteenzetting :P
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

want?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

modbreak Fotojeroen
De afbeelding is verwijderd. Het is niet toegestaan om zomaar foto's van een ander te posten. Dit is in strijd met de auteurswet en daar is onlangs een hoge boete aan een brandweerforum voor gegeven.
Een linkje naar de foto op google zou nog kunnen, maar de foto in je eigen album plaatsen kan echt niet.

Daarnaast begint deze discussie aardig te verzanden in voor mij onbegrijpelijk, maar ook ongewenste dingen, dus ik stel voor dat we daar nu gewoon weer serieuzer op ingaan
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Om nog even op het effect in de foto terug te komen. Dit is nooit tijdens het fotograferen gebeurd. Zoals hier eerder in het topic vermeld is zou je moeten in of uitzoomen tijdens het fotograferen en daar heb je een relatief lange sluitertijd voor nodig. Aangezien het hek achter de fietser 0,0 beweging van links naar rechts vertoont is deze foto niet echt met een sluitertijd gemaakt die lang genoeg is om nog stabiel in te kunnen zoomen. Kortom, het effect is gewoon 100% nabewerking
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

eos4all schreefCOLONwant?
Misschien omdat je zelf niets onderbouwde, toen je sprak van "fake effectje" ?
Ik zou tal van linken kunnen posten die jouw opmerking van de kaart zou vegen.
Maar ik ga het niet doen, want blijkbaar heeft het geen zin.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Stevie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Zundert

@fotojeroen

Excuses ik had dit niet zo in de gaten ik heb het stuk gelezen van dat brandweer forum maar heb dit niet in gedachten
gehad bij het plaatsen van de foto, het was gewoon een voorbeeld van een effect. Weer wat geleerd op de zaterdag ochtend!

Ik zal eens blijven proberen om het effect uit mijn camera te krijgen met jullie tips!

Groetjes Stefan
Waarom moeilijk doen... Als het samen kan!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar