Rondje in de bos

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Hier wat foto's van me.Ben sinds kort met de "hobby" begonnen.
Dus alle kritiek welkom.


Al de foto's zijn gemaakt met de 650D 50mm 1.8F IS in de M-stand.

1/80sec, F/2,5 iso-400
Afbeelding

1/125sec, F/2,8 iso-800
Afbeelding

1/60sec, F/5,6 iso-800
Afbeelding

1/100sec, F/2,8 iso-800
Afbeelding

1/100sec, F/2,8 iso-800
Afbeelding
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

50mm f/1,8 II neem ik aan.

kijkend naar je instellingen moet het wel een hele grauwe dag zijn geweest om op f/2.5 nog ISO 400 en 1/80 nodig te hebben gehad...

1) Jammer dat de mannetjes eend zijn staart kwijt is.. Ik denk wat beweginsonscherpte? Het lijkt me dat je zelfs met f/1.8 op die afstand beide eenden scherp moet kunnen krijgen, en kan je een snellere sluitingstijd krijgen
2) leuke plaat, vuilnisbak een beetje vervelend, ook bewegingsonscherpte hier, denk dat je 1/200 nodig hebt om de dame te bevriezen
3) waarom f/5.6 hier?
4) beetje overbelicht, 1/100 is wel leuk zit er wat beweging in de plaat, scherpstelpunt zou op witte eend moeten zijn of de woerd achter de witte eend, met f/1.8 en ISO200 zou het wel leuk uit kunnen pakken, (die woerd zwemt daar zo stoer in alle rust in het midden met de hectiek eromheen
6D | 50mm f/1.4 EX DG
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

edvdwal schreefCOLON50mm f/1,8 II neem ik aan.

kijkend naar je instellingen moet het wel een hele grauwe dag zijn geweest om op f/2.5 nog ISO 400 en 1/80 nodig te hebben gehad...

1) Jammer dat de mannetjes eend zijn staart kwijt is.. Ik denk wat beweginsonscherpte? Het lijkt me dat je zelfs met f/1.8 op die afstand beide eenden scherp moet kunnen krijgen, en kan je een snellere sluitingstijd krijgen
2) leuke plaat, vuilnisbak een beetje vervelend, ook bewegingsonscherpte hier, denk dat je 1/200 nodig hebt om de dame te bevriezen
3) waarom f/5.6 hier?
4) beetje overbelicht, 1/100 is wel leuk zit er wat beweging in de plaat, scherpstelpunt zou op witte eend moeten zijn of de woerd achter de witte eend, met f/1.8 en ISO200 zou het wel leuk uit kunnen pakken, (die woerd zwemt daar zo stoer in alle rust in het midden met de hectiek eromheen

Correct de 1.8 II inderdaad!

Het weer was heel grauw inderdaad,kreeg constant te donkere foto's ook mede door mijn ontdekkingfase van me dslr.

1)haha helemaal niet opgemerkt,ik was meer met de lens bezig dan met de positie.
2)Had hem eerst op 1/200 gezet maar werd te donker ondanks iso 1600.
3)Wou meer scherp hebben dan alleen de hond,dan moet je toch hoger in de F-waarde?
4)klopt beetje overbelicht echter was de belichtingwijzertje in het midden?Mag je de minimum F-waarde hanteren?
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Waarom is bij foto 5 het ene blaadje niet scherp?Camera staat op one-shot en en middenspot.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

psycho-tr schreefCOLON
edvdwal schreefCOLON50mm f/1,8 II neem ik aan.

kijkend naar je instellingen moet het wel een hele grauwe dag zijn geweest om op f/2.5 nog ISO 400 en 1/80 nodig te hebben gehad...

1) Jammer dat de mannetjes eend zijn staart kwijt is.. Ik denk wat beweginsonscherpte? Het lijkt me dat je zelfs met f/1.8 op die afstand beide eenden scherp moet kunnen krijgen, en kan je een snellere sluitingstijd krijgen
2) leuke plaat, vuilnisbak een beetje vervelend, ook bewegingsonscherpte hier, denk dat je 1/200 nodig hebt om de dame te bevriezen
3) waarom f/5.6 hier?
4) beetje overbelicht, 1/100 is wel leuk zit er wat beweging in de plaat, scherpstelpunt zou op witte eend moeten zijn of de woerd achter de witte eend, met f/1.8 en ISO200 zou het wel leuk uit kunnen pakken, (die woerd zwemt daar zo stoer in alle rust in het midden met de hectiek eromheen

Correct de 1.8 II inderdaad!

Het weer was heel grauw inderdaad,kreeg constant te donkere foto's ook mede door mijn ontdekkingfase van me dslr.

1)haha helemaal niet opgemerkt,ik was meer met de lens bezig dan met de positie.
2)Had hem eerst op 1/200 gezet maar werd te donker ondanks iso 1600.
3)Wou meer scherp hebben dan alleen de hond,dan moet je toch hoger in de F-waarde?
4)klopt beetje overbelicht echter was de belichtingwijzertje in het midden?Mag je de minimum F-waarde hanteren?
2) hoge F/Waarde betekend ook weinig licht (iedere F/Stop betekend dubbel zo weinig licht) dus met f/2.8 heb je ongeveer 267% minder licht dan met f/1.8 ... dat betekend dat je ISO 267% hoger moet zijn voor de juiste belichting. Waar wilde je hem scherp op hebben? Eenden + dame, of alleen dame of alleen gezicht dame.. dat bepaald o.a. hoe open je diafragma mag zijn.

3) Ja klopt... maar nu waren de eendjes nog steeds onscherp, dus als je de eendjes scherp wil hebben mag de F/waarde nog hoger... als je de eendjes toch niet scherp wil hebben wellicht lager... nu een beetje nog vlees nog vis.... maar door je afgeknepen Aperture heb je nu 1.8-2.0-2.8-4.0-5.6 = 800% minder licht dan met f/2.0 -- dus je had hem kunnen schieten met: f/2.0 1/250 ISO:400 -- zou nog voldoende van de hond scherp moeten zijn en de eendjes iets onscherper

4) heeft te maken met je meter modus (de mannier hoe je je camera verteld dat hij de belichting moet meten) als hij het gemiddelde van het hele scherp neemt, en de scene is vrij donker dan zal een wit object overbelicht zijn... dus kan je de belichting compenseren (of gewoon instellen dat het metertje aangeeft een beetje onderbelicht te zijn) of je kan een andere meter-modus selecteren bijvoorbeeld spot/midden etc)

5) denk na over de scherptediepte: Afstand, Focallength en Aperture... dit lijkt op afstand 50cm ofzo... http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij 50cm en 50mm lens en f/2.8 is je scherptediepte ongeveer 1 centimeter (dus 0,5cm voor je scherpstelpunt en 0,5 na je scherpstelpunt..

Het middelste blaadje zit in zijn geheel in de 0,5 voor en na je scherpstelpunt... de andere blaadjes niet.

met f/16 en 80cm afstand zou je scherptegebied ongeveer 15 centimeter diep zijn...

met f/1.8 en 5 meter afstand zou je scherptegegbied ongeveer 70centimeter diep zijn.. (vandaar ook dat je de hond op f/1.8 had kunnen schieten.

Ja, je mag minimum f/waarde hanteren... maar meeste lenzen zijn het scherpst "stopped down" volgens mij is de f/1.8 het scherpst op f/4... maar scherpte is niet alles.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

edvdwal schreefCOLON
psycho-tr schreefCOLON
edvdwal schreefCOLON50mm f/1,8 II neem ik aan.

kijkend naar je instellingen moet het wel een hele grauwe dag zijn geweest om op f/2.5 nog ISO 400 en 1/80 nodig te hebben gehad...

1) Jammer dat de mannetjes eend zijn staart kwijt is.. Ik denk wat beweginsonscherpte? Het lijkt me dat je zelfs met f/1.8 op die afstand beide eenden scherp moet kunnen krijgen, en kan je een snellere sluitingstijd krijgen
2) leuke plaat, vuilnisbak een beetje vervelend, ook bewegingsonscherpte hier, denk dat je 1/200 nodig hebt om de dame te bevriezen
3) waarom f/5.6 hier?
4) beetje overbelicht, 1/100 is wel leuk zit er wat beweging in de plaat, scherpstelpunt zou op witte eend moeten zijn of de woerd achter de witte eend, met f/1.8 en ISO200 zou het wel leuk uit kunnen pakken, (die woerd zwemt daar zo stoer in alle rust in het midden met de hectiek eromheen

Correct de 1.8 II inderdaad!

Het weer was heel grauw inderdaad,kreeg constant te donkere foto's ook mede door mijn ontdekkingfase van me dslr.

1)haha helemaal niet opgemerkt,ik was meer met de lens bezig dan met de positie.
2)Had hem eerst op 1/200 gezet maar werd te donker ondanks iso 1600.
3)Wou meer scherp hebben dan alleen de hond,dan moet je toch hoger in de F-waarde?
4)klopt beetje overbelicht echter was de belichtingwijzertje in het midden?Mag je de minimum F-waarde hanteren?
2) hoge F/Waarde betekend ook weinig licht (iedere F/Stop betekend dubbel zo weinig licht) dus met f/2.8 heb je ongeveer 267% minder licht dan met f/1.8 ... dat betekend dat je ISO 267% hoger moet zijn voor de juiste belichting. Waar wilde je hem scherp op hebben? Eenden + dame, of alleen dame of alleen gezicht dame.. dat bepaald o.a. hoe open je diafragma mag zijn.

3) Ja klopt... maar nu waren de eendjes nog steeds onscherp, dus als je de eendjes scherp wil hebben mag de F/waarde nog hoger... als je de eendjes toch niet scherp wil hebben wellicht lager... nu een beetje nog vlees nog vis.... maar door je afgeknepen Aperture heb je nu 1.8-2.0-2.8-4.0-5.6 = 800% minder licht dan met f/2.0 -- dus je had hem kunnen schieten met: f/2.0 1/250 ISO:400 -- zou nog voldoende van de hond scherp moeten zijn en de eendjes iets onscherper

4) heeft te maken met je meter modus (de mannier hoe je je camera verteld dat hij de belichting moet meten) als hij het gemiddelde van het hele scherp neemt, en de scene is vrij donker dan zal een wit object overbelicht zijn... dus kan je de belichting compenseren (of gewoon instellen dat het metertje aangeeft een beetje onderbelicht te zijn) of je kan een andere meter-modus selecteren bijvoorbeeld spot/midden etc)

5) denk na over de scherptediepte: Afstand, Focallength en Aperture... dit lijkt op afstand 50cm ofzo... http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij 50cm en 50mm lens en f/2.8 is je scherptediepte ongeveer 1 centimeter (dus 0,5cm voor je scherpstelpunt en 0,5 na je scherpstelpunt..

Het middelste blaadje zit in zijn geheel in de 0,5 voor en na je scherpstelpunt... de andere blaadjes niet.

met f/16 en 80cm afstand zou je scherptegebied ongeveer 15 centimeter diep zijn...

met f/1.8 en 5 meter afstand zou je scherptegegbied ongeveer 70centimeter diep zijn.. (vandaar ook dat je de hond op f/1.8 had kunnen schieten.

Ja, je mag minimum f/waarde hanteren... maar meeste lenzen zijn het scherpst "stopped down" volgens mij is de f/1.8 het scherpst op f/4... maar scherpte is niet alles.

2)wou de dame en de eenden scherp hebben om een "verhaal" bij te zetten.Heb al heelveel gelezen maar dan betekent toch dat je F-waarde gegeven moment niet meer omhoog kan omdat je anders iso-ruis kan krijgen?(mits genoeg licht).

3) hoeveel hoger zou hij mogen?Mijn punt is dat ik geen indicatie heb wat de "bereik" is waar ik tussen moet blijven.

4) ga ik verder uitzoeken

5) stom van me dat is duidelijk,Als ik een iets hoger F-waarde had gehanteerd was er dus meer scherp vanaf de focus-punt.

Hoe kom je op die 70cm? is er een rekensommetje daarvoor?


Het is moeilijker dan ik dacht maar we komen er wel :D
Maak elke dag me kladblokje voller welke instelling waar je voor zou kunnen gebruiken.
Denk dat ik ook in 1x teveel wil,Maar zo eigenwijs ik ben wil ik gewoon op de M-stand leren.Had anders net zo goed een compact camera kunnen kopen.Ik vind belangrijkste dat ik weet welke instelling ik moet hebben.De rest komt vanzelf.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

2) Voor elke stop aperture (1.4->2.0->2.8->4.0->5.6->8.0->11.0->etc) halveer je het ligt ... dus moet of je shutter 2x zo lang (van 1/60 naar 1/30) of je ISO 2x zo hoog.... in het geval van een camera met lage ISO performance wil je het liefst wel ISO800 of lager blijven... duurdere camera's kan je wel tot 3200 of 6400 of hoger... dus je hebt gelijk... met slecht licht is het lastig om op f/8 en 1/125 te schieten en je ISO laag te houden.

3) tja, je lens kan van f/1.8 tot f/22 experimenteer er eens mee... zelf zou ik zeggen f/1.8 tot f/16 ofzo

4) ok

5) ok

Ja is een rekensommetje voor maar die is extreem ingewikkeld.. maar gebruik gewoon een DOF calculator (depth of field rekenmachiene)... kan je downloaden voor je iPhone of Android of online gebruiken (zie linkje in mijn vorige post)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

psycho-tr schreefCOLON Maak elke dag me kladblokje voller welke instelling waar je voor zou kunnen gebruiken.
Denk dat ik ook in 1x teveel wil,Maar zo eigenwijs ik ben wil ik gewoon op de M-stand leren.Had anders net zo goed een compact camera kunnen kopen.Ik vind belangrijkste dat ik weet welke instelling ik moet hebben.De rest komt vanzelf.
De "instellingen die je moet hebben" zijn niet iets statisch, het is denk ik belangrijk dat je toch de basis theorie (en wiskunde of ezelsbruggetjes) van exposure leert, als je op M voor Macho wil schieten ipv P voor Professional :)

Dus de volgende zaken moet je echt snappen:

Aperture Stops
Shutterspeed Stops
ISO Stops
Reciprocals
Focal length
Perspectief
Field of Vision
Depth of Field
Metering

Ik vind zelf de eerste dag van "Zack Arias: Foundations of a working fotographer" erg goed... in een paar uurtjes met mooie fotos gaat hij door al (deze) theorie heen met voorbeelden, en ook de relatie met elkaar die de bovenstaande zaken met elkaar hebben..

Wellicht kan je ergens een dvd'tje lenen of op een andere mannier deze training bekijken :)

PS: ik ben zelf een ontzettende noob met net een nieuwe camera, en wellicht 1 maand meer intensieve ervaring dan jij. Dus gewoon doen :)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar