Lens wel scherp? Foto verkeerd?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Hoi, ik twijfel over de scherpte (instelling) van mijn lens.. helaas nog alleen maar binnen kunnen testen dus hier een foto van een kaars (single point focus op lont) 1/250 sluiter met flits... is dit scherp? doe ik iets verkeerd? verwacht ik teveel :)

34034

6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Wat gespeeld met Focustestchart.com en microadjustment na wat proberen op -6 gezet (mm?) nu deze foto:

34035

6D | 50mm f/1.4 EX DG
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Gelukkig heb je de EXIF info in je foto zitten.
Camera: Canon EOS 7D
Lens: EF50mm f/1.4 USM
Exposure: Manual exposure, 1/256 sec, f/1.4, ISO 400
Flash: On, Fired
Anders hadden we moeten raden hoe je de foto gemaakt hebt. :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

lens lijkt me perfect scherp, echter een test uitvoeren met flits, op 1.4 en ISO 400 lijkt me nu niet echt de manier om de scherpte te testen, vergeet niet dat je en met 1.4 zowieso maar een heel klein scherptegebied hebt, ook ISO 400 geeft nou niet het beste resultaat.
Ook een flits kan ietwat overstraling geven.

Testen doe je dus bij voorkeur met daglicht, ISO 100/200, dus raad aan om even naar buiten te verhuizen en een mooi scherp onderwerp kiezen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Ok, dan ga ik naar buiten... maar jullie vinden foto2 niet scherper? of door instellingen eigenlijk niets van te zeggen..
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik vind foto 2 (voor zover ik dat zo kan beoordelen) absoluut niet scherper. Ik neem aan dat je hebt scherp gesteld op het lontje.

Doe de test eens buiten (of binnen met heel veel daglicht, hier schijnt de zon nu) met behulp van de focustestchart waarnaar je hierboven hebt verwezen met de instellingen zoals beschreven bij de focustest chart. En plaats die resultaten hier eens.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Is ook lastig meten met een kaars. Probeer het eens met een krant waarbij je op 1 letter scherpstelt
of download een van de vele focus-charts van het internet en print die uit
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

Foto 1 lijkt zelfs wat scherper naar de voorzijde.

Kijk maar naar dat lijntje (haartje) dat loopt van de lont naar links midden van de kaars.

Heb je hem vanaf statief genomen? Met zo'n kleine DOF (enkele cm's) kan ademhalen je focus reeds beinvloeden.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Bedankt voor de reacties.

1) Het is nu weer schemer buiten :(
2) Klopt scherp gesteld op het lontje
3) Genomen uit de hand zonder te ademen :)
4) Focus charts bijgesloten 1) zonder fijnafstemming 2) met -6 fijnafstemming (helaas niet uitgeprint maar vanaf het scherm op ongeveer 45 graden.

34042

34043

6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

Hoi Ed,

Ik denk dat je dit zo niet moet vergelijken. Je ziet op de tweede foto inderdaad meer scherpte. Echter als je kijkt naar de bewegingsonscherpte zie je duidelijk dat de foto bewogen is. Kijk maar naar de tekst "Focus test chart" Hier zie je op beide foto's een schaduw naast de letters. Deze schaduw heeft op beide foto's een verschillende richting/positie (foto 1 links naar boven, foto 2 links naar onderen. Je beweegt dus wel degelijk tijdens het nemen van de foto. Als je de scherpte van het objectief en de micro adjustment wilt controleren moet je dat eigenlijk niet uit de hand doen.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Ja, ik heb nu de letters geprobeerd, en daar zie ik gewoon dat de 0 afstelling veel scherper is dan de -6 afstelling :)

34044

34045

6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Gebruik je wel een statief om dit te testen. De omstandigheden moeten echt optimaal zijn want je praat over een diafragma van 1.4.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Nee zonder statief (heb ik niet) -- maar ik ben wel overtuigd dat hij scherp is ;)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Daar zou ik nooit zo zeker van zijn. Nogmaals de omstandigheden moeten optimaal zijn bij dit soort testen anders kun je geen
gegronde conclusies trekken.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Ok, ik zet de camera wel even ergens op en gebruik de afstandbediening... (kan ik gelijk kijken hoe dat werkt.)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

een statief (stapel boekjes) gebruikt en focus op het gezichtje...

34046

6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

Hoi Ed,

Volgens mij is deze niet echt scherp. Probeer het nog eens maar nu focussen met Liveview.

Je kan ook eerst focussen met Liveview en daarna nogmaals focussen met de standaard instelling via de lens en AF systeem. Als je de focusring op de lens ziet verdraaien dan is je AF systeem niet optimaal en kan je gaan denken aan microadjustments.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Ik denk dat je idd gelijk hebt... met Liveview is hij scherper.. overigens als ik zowel in Liveview als in normal view de afknop indruk (via de afstandbediening) verspringt de focusring een beetje heen en weer daarna lijkt hij wel weer op dezelfde plek uit te komen :)

Zie fotos:

34048

34049

6D | 50mm f/1.4 EX DG
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

- camera op iso zo laag mogelijk
- goed licht
- eventueel mlu aan
- camera op statief met draadontspanner of timer
- objectief op mf
- lifeview aan en maximaal inzoomen op een contrastrijk gedeelte (de lettertjes), dan zo schrop mogelijk stellen
- foto maken.

als je dat allemaal gedaan hebt, dan kun je de maximale scherpte beoordelen. Maak een serietje met verschillende diafragma's.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar