Lichten op de snelweg

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

afgelopen maandag aan het uitproberen geweest met voorbij razende auto's met langer sluitertijden.
geprobeerd om maximale (30 seconden) sluitertijd te halen. Hoe later op de avond hoe makkelijker.
Op een geven moment moest ik zelf het diafragma weer verder open zetten anders lukte het niet.

Hieronder een aantal voorbeelden
#1

32653

f/22 8 sec iso100 55mm
van bovenaf een ecoduct met de afbuigende weg proberen (niet gelukt) op een snijpunt van de regel van derde proberen te krijgen. Is lastig als je tussen het groen staat en boven een schutting uit moet fotograferen.

#2

32652

f/22 15 sec iso100 50mm
Ook vanaf de ecoduct maar nu de andere kant en wel gelukt om het verdwijnpunt op het snijpunt te krijgen.

#3

32651

f/22 15 sec iso100 50mm
gelijk aan #2 maar andere lichtstralen

#4

32650

f/4 30 sec iso100 50mm
onder het ecoduct en op ooghoogte van de lichtstralen

#5

32649

f/8 30 sec iso100 50mm
ook onder het ecoduct en op ooghoogte van de lichtstralen
hier zit ik echter met een rare vlek in het midden is dit licht van de auto's die verstrooid wordt?
Zo ja hoe kun je zoiets voorkomen? Zonnekap?
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hoi Mark,

Lekker aan het expirementeren geweest met je camera zie ik. Dat is goed, want dan leer je 'm pas kennen.
De foto's die je laat zien, laten prima de lichtstepen van het langsrazende verkeer zien. Helaas is er daarnaast niet zo veel te zien, wat de foto interessant maakt om naar te kijken. De lichtstrepen zouden meer tot hun recht als de omgeving wat donkerder was geweest.

Gewoon nog een keer proberen maar dan gericht naar een interessante locatie (bv een brug of kruising) zoeken waar je dit soort foto's kunt maken.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Die rare vlek (flare) is haast niet te voorkomen als het licht bijna recht van voren komt.
Het is licht dat in je objectief heen en weer kaatst en daardoor op een andere manier dan bedoeld op je sensor valt.

Een zonnekap wil helpen als het licht buiten beeld valt.
Hier (klik) staat meer info over lensflare's.
Ruud.
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

De laatste 2 lijken ook wat onscherp. Waren er trillingen van de auto's? Die zijn opzich met een beter statief of demping op te lossen.
Nog tips (die je misschien al doet): sluiter opklappen en met draadontspanner/zelfontspanner werken zodat je trillingen minimaliseert.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

@ peter1970
inderdaad aan het experimenteren geweest, meer inderdaad met de focus op de lichtstrepen dan de rest.

@Rubo
Bedankt voor de link ik denk inderdaad dat ik misschien kan voorkomen door en geen UV filter te gebruiken (die er bij mij standaard op zit)
en gebruik te maken van hopelijk binnenkort een zonnekap
Zou een polarisatie filter hierbij ook werken of zou het alleen maar verslechteren?
Binnenkort 's avonds gaan uit testen.

@Apist0
Het was lastig fotograferen namelijk erg los zand maar de camera stond wel op statief en gefotografeerd met zelfontspanner.
zou de onscherpte ook nog door het weinige licht kunnen komen?
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Door weinig licht krijg je geen onscherpte, hoogstens een donkere foto.
Ik weet niet hoe zwaar je statief is, maar mischien kan je die verzwaren door er in het midden iets aan te hangen, of een zware (foto)tas op het kruis in het midden leggen.
Ruud.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Leuk experiment. Moet ik binnenkort ook eens gaan doen. Bij het fotoclubje waar ik bij ben, is de opdracht van volgende keer: tijdopname, met name lightpainting.
Een leuke variatie is de flits te gebruiken. Je kan hem vooraan de opname zetten, waardoor je een stilstaand beeld van de auto krijgt, met de koplampen die verder gaan. Als je de flits achteraan de opname zet, krijg je een stilstaand beeld van de auto, met lichtstrepen achter de auto. Misschien een moeilijk leesbare uitleg, maar probeer eens.
Over de onscherpte: had je de Image Stabilisator aan staan?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Dit experiment wil ik ook nog steeds doen.
Zoals al aangegeven is het wel leuker als er ook nog iets "gebeurd". Nu is het alleen de strepen.

Wat steven zegt met flitsen op het eerste of tweede gordijn is een leuke aanvulling, maar kijk dan wel uit dat de automobilisten niet gaan schrikken van de flits.
Mocht dat nl. wel gebeuren kun je daarna wel eens een heel ander soort foto's gaan maken. (ongelukken)

succes met experimenteren
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar