Mijn eerste foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
constantijnw
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2012 15:20
WoonplaatsCOLON Leiden

Zonder enige relevante kennis van fotografie heb ik zelf de eerste serie productfoto's voor mijn webshop gemaakt:

Je ziet misschien dat ik nog op zoek ben om de achtergrond helder te krijgen. Voor de meest recente en heldere foto's heb ik extra licht op het witte achtergrondpapier gezet.

Wat vinden jullie ervan? Suggesties voor verbeteringen, b.v. hoe ik de achtergrond witter krijg?
Canon EOS 5D MKII | Canon EF 50mm f/1.4 USM |Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Om te beginnen heb ik het even van showcase naar testcase gezet.
En ik heb het linkje naar je webshop er even uitgehaald. Als je nu eens in dit topic wat foto's laat zien in plaats van je hele webshop te spammen, dat is wat 'netter'
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nu nog wat foto's, dat zou het helemaal afmaken ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
constantijnw
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2012 15:20
WoonplaatsCOLON Leiden

Sorry hoor! IK twijfelde al over die url, maar ik kon daarover alleen maar vinden dat je foto's wel via een eigen url mocht tonen. Omdat het om heel veel foto's ging van zeer uiteenlopende kwaliteit leek mij een rechtstreekse link wel handig. Van spammen is echt geen sprake geweest; jullie forumleden steken hun geld in glas, niet in leer.

Ik ga straks nog wat foto's maken en zal dan 'n serie posten.
Canon EOS 5D MKII | Canon EF 50mm f/1.4 USM |Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Hallo Constatijn,

het is misschien wel handig als je de foto's die je wil gebruiken bij elkaar zet. Het is dan makkelijker reageren.

P.S. aan je spulletjes hoeft het niet te liggen, daar lukt het wel mee gezien je onderschrift :-)
Gr. Henk
constantijnw
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2012 15:20
WoonplaatsCOLON Leiden

En hier zijn ze dan.

Canon 5D MKII, Canon EF 50mm f/1.4 USM, rc-6
Wit achtergrond papier wordt belicht met 2 Falcon daglicht lampen 28W
Zijkanten links en rechts worden belicht met 2 Falcon daglicht lampen 28W op ca. 1m van het onderwerp
Schuin van voren/boven/iets van rechts 1 Falcon daglicht lamp 5x28W op ca 1,8 m van het onderwerp
Recht van voren, iets van links, op 3 m van het onderwerp: 1 Falcon daglichtlamp met 8 x 28W
M mode, RAW, ISO100, 1"3 @ F20, Picture style 4, -1, -1, 4

Ik stel belichting Tv en scherpte in. Daarna stel ik de witbalans handmatig in met een Expodisc.

Met DDP maak ik de foto "schoon" met de stamp tool, en vervolgens zet ik highlight op maximaal (5), en save ik als jpg.
Met Gimp schaal ik de afbeelding op 420x780 (en nog wat andere formaten die ik nodiug heb) en save ik de jpg met 90% compressie.

De tas is van buffelleer, wat meer glans geeft dan bijv. rundleer. Deze serie wordt gebruikt als productfoto's in een webshop.

Ik ben steeds meer licht gaan gebruiken omdat ik een zo wit mogelijke achtergrond wil. Persoonlijk vind ik foto's met lichte schaduwen aan de basis mooier dan foto's waarvan de achtergrond met Gimp wit gemaakt is.

Van deze series moeten er regelmatig tientallen gemaakt worden, dus veel tijd om het onderwerp goed uit te deuken, oppoetsen, voor elke stand opnieuw licht instellen, e.d., is er niet.

Mijn vragen:
A. Wat is jullie foto-technische oordeel?
B. Wat vinden jullie van de serie als geheel (om potentiële kopers een goede indruk van de tas te geven)?
C. Ik gebruik nr 1. als basis-presentatie foto. Maar ik zie dat collega's eigenlijk altijd een frontale foto (nr 2) daarvoor gebruiken. Ik kies voor 1 omdat die iets meer informatie geeft, maar 2 is meer 'into-your-face'.

1

30167

2

30168

3

30170

4

30171

5

30169

6

30172

7

30173

8

30174

Ben benieuwd!
Canon EOS 5D MKII | Canon EF 50mm f/1.4 USM |Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro
Anoniem 3

Ik moet zeggen dat ik er niets aan toe te voegen heb.
Voor mijn gevoel, gewoon prima foto's en goed onderbouwde uitleg over het hoe en waarom.

Chapeau.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONIk moet zeggen dat ik er niets aan toe te voegen heb.
Voor mijn gevoel, gewoon prima foto's en goed onderbouwde uitleg over het hoe en waarom.

Chapeau.
Helemaal mee eens. Alleen zou ik er ook wel 1 met een model doen om de grootte van de tas te kunnen inschatten.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
constantijnw
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2012 15:20
WoonplaatsCOLON Leiden

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had zulke positieve reacties helemaal niet verwacht. Zelf heb ik het gevoel dat de tas er meer 'leerachtig' uit zou mogen zien; iets minder harde reflecties. Als ik minder licht gebruik, of het verder van het onderwerp af plaats, dan wordt de achtergrond grijzer. Als ik Picture Style verander dan gaat de kleur teveel afwijken.
Bij foto 6 had ik misschien het linker zijlicht 'n extra meter van het onderwerp kunnen plaatsen.

Een ander punt van twijfel zijn de kaders. Kan ik ze op de kritieke punten nog iets smaller maken? Is de verhouding (uit de losse pols) tussen onderkant en bovenkant in orde?

De suggestie om een model te gebruiken is heel goed. Waarschijnlijk ga ik 'n headless etalagefiguur gebruiken uit praktische overwegingen: goedkoper, neutraler, sneller. Foto's met echte modellen gebruik ik voor sfeer in slideshows.
Canon EOS 5D MKII | Canon EF 50mm f/1.4 USM |Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Bij sommige foto's lijk ik wat licht "laag van voren" te missen. Wellicht wat experimenteren met een extra reflectiescherm? Of die daglichtlamp die je "Recht van voren, iets van links, op 3 m van het onderwerp: 1 Falcon daglichtlamp met 8 x 28W" neerzet, wat dichterbij zetten (wel met softboxje ervoor) ?

Verder zie ik duidelijk sporen van je bewerkingen in de foto's, vooral bij de foto's met het 'hengsel' omhoog, daar zie ik een mooi residu van een touw of iets waaraan het hengsel omhoog is gehouden...

Maar verder zijn het zeker niet de slechtste produktfoto's die ik heb gezien, zeker wanneer je weet dat zo'n tas met de plooien en reflecties niet het makkelijkste onderwerp is!
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
constantijnw
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2012 15:20
WoonplaatsCOLON Leiden

Die daglichtlampen zijn al verpakt in softboxen. Ik zie nu waarom je de suggestie doet om "laag van voren" extra licht te geven. De grote lampen dichterbij halen levert veel meer reflectie op, weet ik uit ervaring. Ik zoek juist naar een volle kleur over het gehele onderwerp. Misschien ben ik er al als ik (schuin) van boven minder belicht (ik kan de vijf lampen afzonderlijk bedienen). Eventueel dan nog een lage 1x28W dichtbij bijna frontaal neerzetten. Ik ga er de volgende keer zeker mee aan de slag.

Het touw is flinterdun visdraad. Misschien is het een vouw in het leer? Op welke foto doelde je?

Heeft iemand nog een mening over de keuze v.w.b. de basis presentatie, schuin of frontaal?
Canon EOS 5D MKII | Canon EF 50mm f/1.4 USM |Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar