Toscana - Luchten & landschappen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Wat "luchten & landschappen" foto's.
3 Dagen wolken gehad (waarvan 2 ook met - soms bakken - regen) en 5 dagen zon. Was prima zo.
De wolkendagen kwamen zo uit Dante's koker.......
En wat een kleurenpalet van groen tinten.

RAWs alleen met DXO bewerkt. Verder niets aangepast.
Veel kijkplezier

1.

30027

2.

30028

3.

30029

4.

30030

5.

30031

6.

30032

7.

30033

8.

30034

9.

30035

As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Toscane is erg mooi en deze foto's laten dat prima zien.
Anoniem 3

Die foto's nodigen mij echt uit om eens een bezoek aan Toscane te gaan brengen.
Capello!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Mag ik een wat kritischer reactie geven?

Allereerst vind ik dat je een prima sfeer hebt neergezet. Leuk om naar deze serie te kijken en inderdaad hij nodigt uit voor een bezoek.

#1 mooi sfeer plaatje als is het noch een landschap, noch een lucht. Misschien dat je op de een of andere manier het "torentje wat zou kunnen accentueren. Dat is voor mij het onderwerp van de plaat.
#2 dit is eigenlijk de plaat waarmee ik het minst heb. Of, laat ik het anders schrijven: Ik begrijp hem niet. Ik zie vier vlakken, maar geen van de vlakken herbergt een onderwerp. Het gevolg is dat mijn ogen alle kanten op vliegen. Ik denk dat het komt omdat de (niet zo spannende) lucht de hoofdmoot vormt. Overigens dacht ik serieus dat het bankje een aparte foto was :oeps:
#3 Een mooi landschapje (al mis ik weer een onderwerp of een mooie lijn). Je zou kunnen overwegen wat van de lucht af te halen die is hier niet zo interessant
#4 mooie lucht, leuke voorgrond. lastig kiezen en dat heb je dus ook niet gedaan. Gezien het standpunt zou ik denk ik voor de lucht zijn gegaan.
#5 mooie plaat. Goed dat je voor de lucht gegaan bent.
#6 aardig. Een beetje als #1. aandachtspunt zit wel mooi in de buurt van de guldensnede.
#7 dit vraagt om een leuke lichtval op de huisjes. Die is er helemaal niet. Lucht is weer heel mooi.
#8. Vind ik niet zo'n interessante plaat. (geen leuke contrasten, dichtgelopen voorgrond)
#9. Leuk! Misschien iets van het gras af snijden. Dan is de verhouding voorgrond lucht beter (ong. 1:3) en komt de kijklijn langs het hegje veel beter tot zijn recht.

Samengevat: leuke serie. Ik denk dat je het gevoel absoluut te pakken hebt. Om het nog sterker te maken zou je in de toekomst eens kunnen proberen nog overdrevener te werken de standaard lansdschapsingrediënten: verhouding lucht/voorgrond, kijklijnen, onderwerpen, etc, etc. Probeer maar eens!

Ik hoop dat je hier iets mee kunt,
Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Anoniem 4

gvasseldonk schreefCOLONDie foto's nodigen mij echt uit om eens een bezoek aan Toscane te gaan brengen....
NIET DOEN Gabriël. Als je dat doet, ben je verloren. Jouw Frankrijk zal nooit meer zijn wat het daarvoor was.

Bij mij begint het alweer te kriebelen als ik deze foto's zie.

Fototechnisch sluit ik me helemaal aan bij mmk. Ook ik had het gevoel bij het bankje dat dit een aparte foto was.
Zoals gezegd kan met kadreren nog een heleboel verbeterd worden.
Je hebt DxO waarschijnlijk alleen voor de conversie gebruikt en niet de lensprofielen en de perspectiefcorrectie.
Als ik Boels69 mag geloven (en dat doe ik met vertrouwen), dan is DxO daar juist zo sterk in.
Met name je laatste foto's kunnen daarmee geholpen zijn.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Bedankt voor de reacties.
Ik kan er wel mee uit de voeten.
En dat bankje ..... Was best een verrassing he :shock:

Voor de goede orde: ik ben "afgestudeerd" DXO'er. Duurde meerdere jaren.
Dus met eigengemaakte presets, volledig afgesteld op de camera en gebruikte lenzen 24-105 en 16-35!
Maar ook met een vleugje van "mijn kijk op....".
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Anoniem 4

Geelduikbootje schreefCOLON... Voor de goede orde: ik ben "afgestudeerd" DXO'er. Duurde meerdere jaren.
Oei sorry, da wis ik nie. Kben niet gestudeerd, heb het me eigen geleert met doen.
Toch nog even lenscorrectie toepast op enkele foto’s (kan eigenlijk niet met verkleinde jpegs) met de profielen van Adobe. En iets verbetering nog in het resultaat.
Bevestigt weer de bewering dat de lensprofielen van Adobe voor Canon objectieven (en die van Carl Zeiss) tegenwoordig net iets beter zijn dan die van DxO.
DxO daarentegen zou weer wat beter zijn met andere niet-Canon-objectieven. Maar bij een volgende versie kan het weer andersom zijn. :D
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Dan moet ik me daar eens in verdiepen.
Een mens is ooit te oud om te leren. En goed advies op te volgen :lol:

Adobe = Lightroom? Want die heb ik gekocht.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Anoniem 4

Lensprofielen zitten zowel in Lightroom als in Photoshop. Wel de meest recente ACR versie gebruiken, namelijk 7.1
Deze zit standaard in Lightroom 4.1 Release Candidate
http://labs.adobe.com/downloads/lightroom4-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze gebruik ik al geruime tijd zonder problemen. Voorlopig kun je die zonder licentie gebruiken tot 4.1 definitief wordt uitgebracht.
Dan is het binnen 30 dagen een kwestie van de licentie activeren.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar