Foto cursus van Arnd Bronkhorst, paardenfotografie.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Met een grote groep 12 man, deelgenomen aan een cursusdag van Arnd Bronkhorst. Fotograaf met paardenfotografie als specialiteit.

Veel geleerd, veel ook van anderen geleerd en vooral ook om niet met het paard te beginnen. Maar eerst te beginnen met je achtergrond te kiezen, dan je belichting te regelen en dan je te focussen op het paard.

Ik had 3 camera's bij me, de 5D, 600D en een nieuwe camera, de Olympus E-PM1. Daarnaast aan objectieven de 70-200mm f4 L, de 85mm f/1.8 en nog wat andere lenzen.

Wat mij opviel, en als verzamelaar doe ik dat natuurlijk, dat het merkenbestand ongeveer 50/50 was met een licht overwicht voor Nikon. Ja, er waren dus in principe maar twee merken aanwezig Nikon en Canon. Er waren geen XD's aanwezig (op mijn klassieke 5D na dan), wat wel: 40D, 600D, 550D. Aan de Nikon kant was het wat meer indrukwekkend qua camera's D300s, D300, D700, D90... zeg maar alle (semi)-professionele camera's.

De cursus vond plaats op het terrein van Emiel Voest van de Freestyle Academy. Een van de weinige 'alternatieve' methodes die ik geloofwaardig vind en ook zelf ben gaan beoefenen.

We begonnen met portret fotografie, daarna dressuur/spring fotografie en daarna het paard los in de wei.

Hier een klein aantal van de 5D:
1
Afbeelding

2
Afbeelding
_MG_9227 by Marco de Boer, on Flickr

3.
Afbeelding
_MG_9258 by Marco de Boer, on Flickr

4.
Afbeelding
_MG_9267 by Marco de Boer, on Flickr

5.
Afbeelding

600D

1
Afbeelding
IMG_4448 by Marco de Boer, on Flickr

2
Afbeelding
IMG_4451 by Marco de Boer, on Flickr

3
Afbeelding
IMG_4453 by Marco de Boer, on Flickr

4
Afbeelding


E-PM1
1.
Afbeelding
_5260433 by Marco de Boer, on Flickr

2.
Afbeelding
Not the whole horse by Marco de Boer, on Flickr

3.
Afbeelding
Another one by Marco de Boer, on Flickr
Laatst gewijzigd door 2 op PanzerFaustNL, in totaal 4 keer gewijzigd.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Prachtige foto's.
Absolute topper: 600d-4: wat een prachtige plaat. Tijdloos en sereen. Die kan zo aan de muur.

Maar soms heb je de platen wel erg krap gekaderd.
Foto 5d-1: het petje van de dame zit strak tegen de bovenkant.
Foto 5d-3: er mist een stukje onderbenen.
Idem foto epm-1: net dat kleine stukje laars dat ontbreekt.

Lijkt me wel een heel leuke ervaring. Complimenten.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Het was echt heel leuk en heb er ontzettend veel van geleerd. Dingen die je misschien al weet, maar toch. Bijv. Ga liggen als een achtergrond niet voldoet, door te gaan liggen schep je een ander perspectief met een wellicht wel te gebruiken achtergrond.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

volgens mij hebben jullie wel een hele leerzame dag gehad
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Inderdaad, de 4e van Chaja is wel bijzonder! Was dus wel leerzaam? Tja, kan ook niet zoveel anders natuurlijk.... Welke instellingen adviseerd hij nu voor lichtmeting bij schimmels - donkere paarden? Vind van het stipjespaard de manen nog niet zo mooi uitkomen. De eerste 2 van de schimmel van Emiel en de bruine komen de paarden wel perfect uit! Zal zo nog even je exif's bekijken.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik zal het nog eens vragen ik weet het niet meer, maar ik weet dat er mensen hier zijn die dat wel weten, maar vragen ga ik.

Thnx all voor de complimenten
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Wat ik zag in de exif's is dat de sluitertijd super snel is. Is dat bewust gekozen, of om met veel licht bij een bepaalde f waarde te kunnen fotograferen?
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Met veel licht een bepaalde F waarde, want het was uitermate zonnig die dag, minder voor het fotograferen, maar wel lekker om in het land te liggen.

Voor het bevriezen van de actie ook fijn trouwens.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Over het belichten: De belichtingsmeter gaat grof gezegd altijd uit van een gemiddeld belichting. Als iets daar erg van afwijkt dan zal de belichtingsmeter proberen te compenseren. Ze worden wel steeds "slimmer", onder andere met situatie herkenning en multivelden (bijvoorbeeld een heldere lucht bovenin niet "meetellen"), maar regelmatig gaat dat toch mis. Stel dat je een zwart paard beeldvullend zou fotograferen, dan "denkt" de belichtingsmeter dat er weinig licht is, en zal die compenseren door het diafragma meer te openen en/of de sluitertijd langer te maken. Jij moet als fotograaf dan de beslissing maken dat je de foto wel donkerder wil hebben. Dus handmatig aanpassen of de automaat corrigeren met -1 bijvoorbeeld. Voor een wit paard is het precies andersom: de camera zal denken: veel licht! En alles dicht draaien, waardoor de foto (te) donker wordt. Dit geldt vooral bij foto's waar een vlak met afwijkend helderheid (of kleur) groot in beeld is. Iets dergelijks kan in principe ook met kleur gebeuren: als je een rood vlak beeldvullend fotografeert heb je ook kans dat de camera naar groen zal corrigeren. uiteraard doen alle fabrikanten hun best om dit te ondervangen, maar dat is lang niet altijd succesvol.
Hoop dat dit helpt. Grts, Arnd
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een foefje wat vaak werkt: richt de camera in de Tv-stand naar het helderste punt (niet de zon!!) van de voorgenomen opname, onthoud het diafragmagetal; doe hetzelfde bij het donkerste punt.

Tel de diafragmagetallen bij elkaar op en deel dan door twee.
Dat is dan het te gebruiken diafragmagetal in de Av-stand; vervolgens de sluitertijd aanpassen met de ISO-waarde.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar