"Stuur 5 foto's in" voor je sollicitatie

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Beste forumcollega's,

Zoals mogelijk bekend studeer ik aan de TU in Delft, en naast techniek houden wij Delftenaren ons ook bezig met Sport & Cultuur. De TU ook. Precies die afdeling is op zoek naar fotografen, wat eventueel kan uitmonden in 'n leuke bijverdienste. Reacties moeten vergezeld worden van vijf foto's uit verschillende categorieën, en daar loop ik vast. Ik heb mijn archief teruggebracht van 'n krappe 500GB naar onderstaande elf foto's. Categorieën en motivatie heb ik erbij gezet, maar welke zouden júllie kiezen? (Daarom in testcase: ik ben zeker niet bang voor nietsontziende meningen, mits goed beargumenteerd.)

#1: Uitgekozen omdat de vliegtuighobby voor mij de start is geweest van fotografie. Verder het contrast tussen vogel en vliegtuig: beide het meest op hun gemak in de lucht, maar toch totaal verschillende 'concepten'.
Afbeelding

#2: Trappen in één van de Vaticaanse Musea. Gekozen vanwege de asymmetrie, diepte en de dynamiek van soms bewegende, soms stilstaande (en kijkende/bewonderende) mensen.
Afbeelding

#3: Nét op het juiste moment, maar nog wel met 'n iets bewogen sporter om de actie erin te houden.
Afbeelding

#4: Waarschijnlijk de 'makkelijkste' foto uit de reeks, maar hij spreekt me toch wel aan. Er is 'n soort interactie tussen de spelers: de achterste wacht 'n beetje gespannen af waar de uithaal van de voorste naartoe gaat.
Afbeelding

#5: Van Aangeschoten Wild, een muziek- en cultuurfestival in Delft. In deze spreken me de kleuren en blik van de artiest me erg aan. Daar heb ik 'm dus op geselecteerd.
Afbeelding

#6: Zelfde festival, maar 'n andere band. Uitgezocht om de verzadigde kleuren (is wel, zeg maar, mijn ding) en de handen van het publiek.
Afbeelding

#7: Op de Romeinse Palatijn. Ik zie 'm niet zo erg, maar meekijkende vriendin viel op de pasteltinten en het dromerige.
Afbeelding

#8: Uit Ostia Antica, een kleine versie van Pompeï. Simpel, maar daardoor juist sprekend.
Afbeelding

#9: In Rome, dicht in de buurt van de Zuil van Trajanus. Met name uitgezocht vanwege het zachte licht op de koepel. Het doet warm en zomers aan.
Afbeelding

#10: Florence, even vóór de Ponte VecchioMet name gekozen vanwege de lijnen: het (horizontale) water in de voorgrond, en de (verticale) toren erachter. Kleuren spreken me ook aan.
Afbeelding

#11: Wederom Florence, nu de bekendste koepel uit de stad. Ook deze heb ik uitgezocht op lijnen en contrasten. Lijnen die de voorgrond en verschillende delen van de achtergrond duidelijk afbakenen, contrasten tussen de mensen en het landschap dat door de koepel gedomineerd wordt.
Afbeelding

#12: Treintje van en naar Montecatini Alto. Diepte, kleur en 'n boom die de foto wat breekt waren en zijn mijn redenen.
Afbeelding

Om alvast 'n aftrap te geven: 7 en 8 vind ik het minste, nummers 1, 2, 5, 6 en 9 zou ik insturen als mijn bedenktijd (heb nog 'n kleine week) op zou zijn.

Dank voor alle meningen en reacties,
Bram
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011 14:45

Ik zou 3 niet insturen, want de persoon in kwestie is gewoon niet scherp. Foto 5 ook niet, want de gitaar verdwijnt in het niets (mist een stukje).
Foto 2 en 6 kunnen mij het meeste bekoren. Deze zou ik persoonlijk wel ingestuurd hebben. 2 omdat je door de foto heen geleid wordt en 6 vanwege de kleuren maar ook omdat ie laat zien dat het wel een goed concert is gezien het publiek. Foto 11 zou ik ook insturen want die geeft goed de verhoudingen weer van de grootte van de Dom en de mensen die erop staan en dat afgezet tegen het landschap van Toscane. Wel vind ik de foto wat aan de lichte kant, maar die kun je nog nabewerken

Wellicht dat mede forummers je aan de andere twee kunnen helpen; heb je er iig 5 om in te sturen
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ik heb even zitten kijkennaar welke ik zou kiezen en waarom. Ik kom uit op:
1: omdat je zegt dat het met vliegtuigen is begonnen. De foto zelf is niet zo heel sterk, maar het idee is leuk. Misschien aan de rechterkant erbij photoshoppen zodat het vliegtuig niet zo centraal staat?
2: omdat dat naar mijn beleving de beste is. Mooie lijnen spel met een middelpunt dat gelukkig niet in het midden staat. Doet me denken aan de "gulden snede" regel.
6: vanwege dat het licht mooi is vastgelegd. De actie op het podium en de diepte in de foto door het publiek.
7: De hoogte van de boom wordt geaccentueerd door de portretstand van de foto. De huizen op een lijn op (ongeveer) een derde van de foto. Wel zou ik er even voor gaan zitten om de mensen weg te shoppen en het bankje linksonder. Dat lijkt mij wel te doen.
12: diepte werking door het treintje op de voorgrond en het dorpje in de achtergrond. Lekker knalrode kleur van het treintje en de natuurlijke kleuren van de rest.

3 niet vanwege de drukke achtergrond. 5 niet vanwege dat de kop er niet op staat. 8 te centraal. 9 te druk. 11 geen duidelijk onderwerp, ik zag de mensen op de toren niet direct.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties! Heb er zeker wat aan :). #2 en #6 zijn in ieder geval duidelijk; verder verschillen jullie meningen nogal. Ben benieuwd wat anderen vinden!

@ Matglas: #7 en #12 zijn, vrees ik, teveel in 'dezelfde categorie'. #1 aanpassen heb ik ook over gedacht, maar aangezien het vliegtuig naar rechts gaat en de vogel naar links, denk ik dat door asymmetrie in de foto (meer ruimte aan de linker- of rechterkant) dat samenspel 'n beetje uit balans trekt.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Dan 7 of 12 ruilen tegen 4? Ligt een beetje aan of het weghalen van de personen lukt in foto 7, en of je er tijd voor hebt.
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Lastig hoor. Zijn dit echt de meeste interessante uit je 500Gb archief? Ik mocht kritisch zijn toch?

1.) Een foto van een vliegtuig precies in het midden van je foto met een storende onscherpe gans er boven, die meteen alle aandacht naar zich toe trekt. Als je dan weer bij het vliegtuig uitkomt zit er een storende spigeling van de rechtervleugel in het vliegtuig.
2.) Het oogt of deze foto in de haast is genomen. De belichting is niet optimaal (te licht op "de bodem"). Ook geeft het beeld geen rust, omdat de onderrand abrupt wordt afgebroken. Op zich wordt je goed de foto ingeleid, maar er zijn toch teveel storende factoren. De onscherpte, teveel groepjes (halve) mensen.
3.) Nee. Onderscherp onscherp, achtergrond te scherp. Ook niet echt gelukkig. Een speelhuist bij een honkbal? Ik snap het niet.
4.) Dit vind ik eigenlijk wel een goede foto. Goed scherp. Je kan er een verhaal bij bedenken. Geen top-foto, maar een van de betere uit de serie. En natuurlijk het mooie kunstgrasveld van het sportcomplex waar ik 9 en 10 juni eindelijk weer eens mag aantreden :)
5.) Er hangt (door de lampen) toch een zweem overheen die mij stoort. Wel een goed emotioneel moment te pakken, maar de foto is te druk. Te veel rommel op de achtergrond die storend in beeld is.
6.) Ik weet het niet.
7.) Inderdaad mooie zachte foto, maar ik mis een spanningsveld. Het is nu een foto van een boom, met een half bankje (storend) op de voorgrond en wat random mensen.
8.) Hard licht. Een foto van een naamsbordje. Beetje veel een toeristen-kiekje-niveau.
9.) Nee. Koepel is goed belicht, maar het bosje links er naar is dichtgelopen. Ook is het repoussoir linksboven erg prominent aanwezig. De lantaarnpaal stoort me ook.
10.) Kan ermee door. Ook hier weer erg dichtgelopen bospartijen. Lijnenspel werkt wel goed.
11.) Andere crop (zonder mensen) zou in mijn ogen beter zijn.
12.) Leuke foto. Wel weer op het randje van "te hard licht".

Kijk eens naar foto's van Sam Rentmeester. Die schiet voor allerlei bladen in Delft (bijvoorbeeld Delft Integraal). Dat is denk ik waar ze naar op zoek zijn.
Good luck.

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou eventueel #6 selecteren en de rest laten varen.
Het heeft of niet de kwaliteit of het is niet 'Delfts'
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ Jasper: Jaja, je moest/mocht kritisch zijn! Of het de interessantste zijn: ik weet het niet zeker, maar dit kwam zo bovendrijven. Moet wel zeggen dat ik het lastig vind om foto's uit zoveel verschillende categorieën bij elkaar te vinden, aangezien ik sommige dingen (sport) veel minder vaak doe dan andere (concerten). In het meeste commentaar kan ik me vinden: #3 en #8 gaan er in ieder geval uit. Over #1 en #5 twijfel ik nog 'n beetje, en #4 blijft in mijn achterhoofd rondzweven. Zoals je zegt zit er 'n verhaal achter, maar aan de andere kant vind ik 'm een beetje gemakkelijk/standaard.
Werk van Sam Rentmeester ken ik, staat ook vaak in Delta. Of ze daar specifiek naar op zoek zijn weet ik niet: hij doet vooral klussen voor TU (waar een heel media voorschrift voor bestaat), Sport&Cultuur zal wat losser zijn, gok ik. Ook vanwege de vacature ("Basiskennis vereist, kennis van fototechnieken en aantoonbare ervaring"): ik heb het idee dat ze geen tientallen aanmeldingen verwachten en/of veel mensen nodig hebben.

@ Jeroen: #6 blijft. Dat sommige foto's 'Delfts' zijn maakt naar mijn idee weinig uit. Ik heb wel meer Delftse platen, maar een deel daarvan is privé (vereniging) en wil ik hier liever niet voor insturen. Wat overblijft zijn voornamelijk concerten en feesten, maar dat valt weer in hetzelfde genre.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dan moet je morgen misschien nog even op pad ;)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

2 vind ik ik echt heel erg gaaf! 3/4/5/ en 6 vallen wat mij betreft af
#3 Niet scherp
#4 rug, geen goede sportfoto.
#5. Goed moment de uitsnede klopt niet. Of zoals aangegeven alles erop of veel krapper croppen. Dan wordt de houding het onderwerp en niet de hele muzikant, als je begrijpt wat ik bedoel
#6 Sombere niet zoveel zeggende foto. Muzikanten slecht belicht/Geen goed onderwerp (dit heeft met elkaar te maken. Doordat er niet een uitspringt worden bij blazers ineens het onderwerp van de foto., maar die staan in de schaduw).

Ik hoop dat je hier iets mee kunt,
Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bram,

Je moet tijdens het zoeken niet focussen op de categoriën.
Ik heb er zelf vaak moeite mee, maar ik kan je aanraden om toch nog een keer door alle mappen te gaan.
Elke foto die je meteen aanspreekt stop je in een apart mapje (foto's waarvan je meteen denkt: ja!)
Dan heb je een map vol foto's die op een gegeven moment toch weer uitpuilt (want je wordt steeds milder) en ga je de volgende dag door deze nieuwe map met geselecteerde foto's en dan doe je hetzelfde.
Zo kom je tot een kleine selectie met sprekende foto's, waar ongetwijfeld verschillende categoriën tussen zitten.

En anders inderdaad wat verse foto's maken.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Wederom dank voor de aanvullingen en meningen.

@ Marc: #5 was ik inderdaad al van plan anders te croppen, ook vanwege de opmerking van Jasper B.
@ Jasper: Da's nog wel een idee. Ik heb die techniek al 'n beetje toegepast (alles doorlopen gaf 'n selectie van 'n stuk of 40 foto's), maar nog niet met de iteratieve stap die je beschrijft. Vanavond onverwachts 'n avondje vrij, denk dat ik er nog 'ns doorheen ploeg. Wie weet morgen 'n geüpdate serie.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar