ICE

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

De ICE bij Driebergen-Zeist.

Moest wachten tot ik opgehaald werd. Stond op het eind van het perron. En dacht; Een Sprinter een IRM of VIRM is niet spannend. Maar een ICE of een Goederentrein kan.
Je kunt ongeveer 2 blokken ver zien, seinen op rood, trein komt in zicht; Een ICE 3M.

Dus volgend resultaat;

Afbeelding

In de selectie sprong hij er niet direct uit. Voor mij kijkt hij prettig, en dus had ik hem deze week als bureaublad ingesteld op het werk.
Een hoop positieve opmerkingen gekregen van verschillende collega's. Dus ter beoordeling hier.

AV stand, F/5.6, 1/125s, ISO 100, 85mm
Met vriendelijke groet,
Les
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

In de basis een mooie foto; ook spannend omdat het net lijkt of je vlak langs de rails staat. Echter, hij kan nog wel wat nabewerking gebruiken om hem te verbeteren. In nog niet 1 minuut heb ik het volgende gedaan in lightroom:
- flink gecropt om meer nadruk op de trein te krijgen en iets recht gezet (lijn van de bovenleidingen) en zonder afbreuk te doen aan de fraaie herhaling van de bovenleidingportalen
- belichting iets opgeschroefd
- contrast verhoogd met een S-curve
- verzadiging verhoogd.

En dan krijg je zoiets (als je het vervelend vindt moet je het zeggen, want dan haal ik hem weer weg):

Afbeelding
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

De door Ton bewerkte versie spreekt mij meer aan. Mooie plaat.
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik vind de compositie wel mooi. Maar de donkere delen van de foto zijn teveel onderbelicht voor evt oplichten. De bewerking van Ton is naar mijn mening dan ook geen verbetering ten opzichte van het origineel. Het haalt de scherpte weg, en wat uit de schaduw/donkere delen komt ziet er hier gruizig, onnatuurlijk en niet aantrekkelijk uit. Op mijn scherm althans. Dan toch het origineel voor mij vanwege de compositie.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ton je bewerkingen zijn vaak erg mooi, maar deze keer kan ik erg geen positief gevoel van krijgen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ben het wel eens met jullie kritiek. Bedenk echter dat het een rap bewerkt klein jpg-tje is en dat is niet goed voor scherpte, ruis etc.
Misschien ligt de digitale waarheid een beetje in het midden:)
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Dank voor de opmerkingen.

Voor mij is dit een foto die twijfel blijft oproepen, maar waar ik ook naar kan blijven kijken.
Technisch is mijn eerste idee; had naar TV gemoeten, tweede; wil diafragma houden, dan dus naar M.

En hoewel ik achter een hekje stond, ben vroegtijdig weg gestapt. Had prima kunnen blijven staan, en hem dichterbij kunnen vastleggen. Zonder risico.

"als je het vervelend vindt moet je het zeggen, want dan haal ik hem weer weg"
Nee geenszins vervelend.
Nabewerking is niet mijn ding/sterkste kant. Dus een andere kijk op dat waardeer ik zeer.

Vind echter de uitkomst minder dan wat ik liet zien. Je uitgangspunt laat weinig te veranderen over ( mijn foto, zoals gepost ).

"Ton je bewerkingen zijn vaak erg mooi"

Als je mij een pm stuurt met je mail adres. Dan zend ik je de RAW file. Ben erg benieuwd wat je er dan mee kunt!
Met vriendelijke groet,
Les
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De bewerkte versie is qua belichting en compo veel sterker, naar mijn mening (scherpte zal verloren zijn door "vergroten"). Het origineel is gewoon niet zo goed belicht.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik werk nu met DPP, heb CS5, moet het nog installeren en me er dan in verdiepen. Nog niet aan toegekomen, helaas.
En dan moet ik nog een bult gaan oefenen, om het te laten doen wat ik wil.

Heb een mail van Ton. Zend hem morgen de RAW ( wil van mijn privé account niet, werk geen probleem ).
Ben geen treinfanaat, maar wel tevreden met de compositie. En dus benieuwd wat nabewerking kan doen. Gezien de onervaring ben ik benieuwd. Is een leerschool voor mij.

Wellicht ben ik ook te kritisch; Juist omdat ik hem leuk vind, zit ik er heel kort op naar te kijken. En dus te bedenken wat kan beter, handiger.
En dat is heel veel ( ondanks dat ik huidig leuk vind. ). Voor mij is "goed" als ik geen directe verbetering zie, en kan ontdekken. Perfect is een status die niet kan. Er is altijd iets. De apparatuur kan beter dan nu, dus voorlopig blijft de status dat ik beter moet worden.

Ben het eens mbt belichting. Heb een tweetal andere settings geprobeerd in DPP. Had in het origineel de belichting juist iets teruggedraaid.

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd wat Ton ermee kan.
Met vriendelijke groet,
Les
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Het door mailen van de RAW werkt niet, helaas.

Heb me wel wat anders bedacht, waarom het niet klopt;
Zo'n ICE is veel te modern!

Afbeelding

Een BR 01. Nu maar eens zien om die in een dergelijke compositie, onder vol stoom vast te leggen. Is beter :)
Met vriendelijke groet,
Les
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar