belichtingesprobleem

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

fred6 schreefCOLONIk heb alle foto's genomen in de M-stand omdat ik met de autostand een bijna vergelijkbaar resultaat kreeg.
Heb dus van alles geprobeerd maar ben dus nog (lang) niet zover dat ik handmatig zaken kan corrigeren.

Hopelijk zal hier met jullie hulp verbetering in komen.... Ik wanhoop niet!

Nogmaals dank

Fred
Hier ga je dus al de 'fout' in.

Je had hier makkelijk op diafragma voorkeuze kunnen schieten met iso op bv 200.

F29 in de eerste foto is bijvoorbeeld al veels te veel van het goede, als je je vrouw(?) scherp wil hebben is F8 meer dan genoeg.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

ligt het aan mij, of is de startpost van dit topic verdwenen?

edit: na het plaatsen van dit bericht kreeg ik een 2e pagina in beeld --> problem solved!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

offtopic;

Ik kan ook nog steeds niet mijn post lezen die ik een paar minuten geleden hier plaatste.....
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Ik zie mijn eerste post nog steeds staan...
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

@Snip: Die is er ook niet....
Waarschijnlijk heb je bij het posten de melding gekregen dat er in de tussentijd een nieuwe reactie is geplaatst en heb je daar niet nog een keer op OK gedrukt. Gebeurt mij ook wel eens :(

@fred6: uiteraard, met jouw topic is niets aan de hand...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

huh? Die post van Snip is er wel... (om 10.11 uur)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Die is van gisteren 10:11, dat noem ik niet "een paar minuten geleden"...
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Snip schreefCOLON
fred6 schreefCOLONIk heb alle foto's genomen in de M-stand omdat ik met de autostand een bijna vergelijkbaar resultaat kreeg.
Heb dus van alles geprobeerd maar ben dus nog (lang) niet zover dat ik handmatig zaken kan corrigeren.

Hopelijk zal hier met jullie hulp verbetering in komen.... Ik wanhoop niet!

Nogmaals dank

Fred
Hier ga je dus al de 'fout' in.

Je had hier makkelijk op diafragma voorkeuze kunnen schieten met iso op bv 200.

F29 in de eerste foto is bijvoorbeeld al veels te veel van het goede, als je je vrouw(?) scherp wil hebben is F8 meer dan genoeg.
Geplaatst: maart 26, 12, 09:11


dat was mijn bericht.

Ik zie hem wel in reactiescherm, en dan onderin, maar niet hier gewoon in het topic....?
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

eos4all schreefCOLONDie is van gisteren 10:11, dat noem ik niet "een paar minuten geleden"...
Die is gewoon van vandaag hoor!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Heb vandaag enkele opnames gemaakt en geprobeerd met belichtingscorrectie. Dit moet ik nog verder uitdiepen...
Ik kwam met heel andere instellingen tot een realistisch resultaat, d.w.z. dat de kleuren praktisch gelijk waren aan de werkelijkheid.
Ik heb even niet gelet op compositie e.d. Het ging me puur om de belichting.

Instellingen:
f.11
1/320
iso 100
bel. comp. dus niet gebruikt...
brandpunt 35mm

28518

canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
fotosmurf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2012 22:25

tsja, als ervaren techneut heb ik het afgelopen half jaar heel wat afgespeeld met de eos 1100D....en ik was not amused

inmiddels durf ik wel te beweren dat de belichtingsmeter en de "belichtingsintelligentie" zeker in de toch voor het gemak bedoelde stand "auto" totaal crap zijn

de belichtingsmeter doet in alle 3 de standen evaluative, center-weighted average en partial wel heel erg letterlijk wat een belichtingsmeter behoort te doen...middelste lichtintensiteiten vertalen naar 18% grijs...waar de doelgroep van deze camera dus weinig tot niets aan heeft....enige echte remedie is een permanente belichtingscorrectie van minstens minus 1/3 stop instellen en/of gaan bracketen op belichting

in de stand "auto" is het allemaal nog beroerder want de eos-1100D heeft geen automatische scene-detectie en bijbehorende intelligentie; de eerste de beste ixus van nog geen 200 euri kan het allemaal wel en belicht altijd "spot-on"....uiteraard een echte point&shoot voor "iedereen".....maar dat de instapper-eos-1100d dat zelfde gemak de beginner in de auto-stand niet bied is een bloody shame voor canon

en om mijn vernietigende oordeel over deze "camera" even af te maken; de "auto-lighting-optimizer" is in de "auto"stand bij deze camera niet uit te schakelen en verziekt vele fotos met een uitgebeten contrast alsof de fotos in de chloor gelegen hebben

o ja, wil je nog een beetje acceptabele dynamic-range halen dan zal je toch echt de contrast-instelling op min 4 moeten zetten zoals vele pro's ook met hun dure eossen doen en hoe deze beginners-camera af-fabriek staat zorgt dus ook nog eens voor treurige resultaten

maar, ere wie ere toekomt canon; jullie ixussen doen het althans op deze door mij genoemde punten oneindig veel beter..dat canon die techniek die ze gewoon op de plank hebben liggen niet in een beginners eos-1100D zet is een...nou ja, dat heb ik al "benoemd"

zie best wel veel nikons op mn wereldreizen, hoe zou dat nou toch komen....? ;-)

enfin, voor de starter van dit topic; niet blijven sukkelen met de belichting van deze eos1100D want dat blijft sukkelen (ook in RAW, en dan is het dus einde oefening), pak dan maar gewoon een ixus en beleef heeeeeel veeeeel foto-plezier!

Grtz, Fotosmurf
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vreemd, waarom hebben DSLR's toch een mogelijkheid om het histogram te bekijken?

Een DSLR is geen point-and-shoot, je moet soms wat nadenken over wat je gaat doen.

Als dat niet je ding is, dan gewoon terug naar iets eenvoudigers; niets mis mee.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
fotosmurf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2012 22:25

beste redacteur

goed dat je het noemt; het histogram.....

was ik even vergeten te noemen

dat laat namelijk inderdaad geweldig goed ZIEN, schaamteloos van canon bijna :-) , hoezeer de belichting van deze 1100D de mist in gaat (kijk vooral ook naar het rood-kanaal)

plus dat ik heb begrepen dat de 600D wel "ineens" die zo noodzakelijke intelligentie aan boord heeft gekregen onder de naam A+

voor de goede orde; we mogen toch aannnemen dat de 1100D bedoeld was als instapper en voor de van point&shoot naar dslr "gaanders"; nou in dat geval schiet de 1100d, canon feitelijk, ZWAAR te kort, zeker in de gemaks-AUTO-stand

maar ja, ik kan je verzekeren dat canon al jaren geen camera-manufacturer meer is, maar een uitgekiende zwaar overgewaardeerde en over-pricede marketing-machine

en mijn reageren hier komt voort uit oprecht medeleven met de starter van dit topic...want zo'n 1100D verhindert ook nog eens zeer effectief dat er een positieve leercurve ontstaat, maw dat je de best simpele basics van fotografie zou kunnen gaan snappen...want dan moet je "gereedschap" wel in orde zijn...en dat is die 1100D zeker niet

jammer, maar dr zijn gelukkig nog wel alternatieven die wel naar behoren werken :-)

veel fotoplezier allemaal...en blijf alsjeblieft niet sukkelen met een wanprodukt! (tip; "less is more" meaning megapixels en price)

Fotosmurf
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Veel plezier met de alternatieve camera!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Sorry hoor. Wat is er in godnaam mis met een 1000D? Goed belichten is belangrijk op elke cam, niet alleen de 1000D/1100D! Instapmodel? misschien... Je kan het ook zien als de minste camera uit de professionele reeks. Volledige kennis van fotografische kennis is nodig om de 1000D volledig te kunnen benutten. Dat betekent dat ook de 1000D geen point & shoot cam is. Zoals geen enkele DSLR dat is overigens.
Waarom ik hier van overtuigd ben? Ik zie mensen resultaten boeken met een 1000D, welke ik nooit had verwacht. Je camera door en door kennen is blijkbaar toch de sleutel.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

als beginner zou ik de Mstand maar laten voor wat het is, en gaan fotograferen in Av. Dan zal je zeker betere foto's gaan maken. F29 is wel heel bijzonder voor een portret. succes!
fotosmurf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2012 22:25

beste eos-fotografen,

misschien even ter verduidelijking

ik gebruik zo'n 1100D-tje voor een low-budget "technische" klus, zeg maar als "technische" camera in een vaste technische studio opstelling, is geweldig want dan heb je voor een instapprijs de volledige onderhuidse techniek van de camera tot je beschikking; we meten/bracketen/raw-en etc er lustig op los.........maaaaaaarrrrr....das dus een toepassing waar dit instap model primair NIET voor bedoeld was en is

getriggerd door de problemen van topicstarter met de belichting (en hij is bepaald niet de enige) mijn kritische overwegingen bij deze 1100D instapper;

- waarvoor zouden dslr's toch uberhaupt een A-stand hebben (immers met P, S, A en M hebben we toch feitelijk ook alle automatiek?) ALS die zoals bij de 1100D toch niet voorzien is van automatische scene-detectie of smart auto of whatever canon dat placht te noemen....frappant trouwens dat het er bij bijvoorbeeld zo'n instap 600D wel ineens en onder de naam A+ op zit.....

ik bedoel dit; een van de belangrijke redenen om een dslr te willen, al dan niet van een P&S komend, is de snelheid om die momenten te kunnen schieten waar een compact altijd te traag voor is, maar....als dat betekent dat je dslr vervolgens geen soort van A+ heeft ...en je dus een aanvankelijke belichtingscorrectie moet schatten en instellen, dan je prent schieten, dan op lcd je histogram checken en dan waarschijnlijk met een aangepaste correctie nogmaals je prent schieten etc etc....dan is je gewenste foto-moment natuurlijk al lang voorbij en verdwenen, en ben je dus meteen een van de belangrijkste redenen en voordelen om uberhaupt een dslr te willen al KWIJT...zoals bij de 1100D en vergelijkbare instappers zonder soort van A+, smart-auto, auto-scene-detectie etc....en das niet alleen erg en ergerlijk maar ook nog eens erg jammer omdat canon die techniek gewoon op de plank heeft liggen en ze werkt meer dan uitstekend in bijvoorbeeld die ixusjes en powershotjes die meteen point&shoot spot-on belichten (nou ja, bijna altijd dan) maar die dan qua verdere hardware natuurlijk te traag zijn (vooral dat contrast-based-AF, maar ja, AF vind ik sowieso niks, al dat gesukkel met AF-punten die niet weten wat jij wil en dat de belichting daar dan ook nog eens aan hangt.....een "echte fotograaf" MF-ed :-), dus geef mij maar MF en een instelwig+raster in het matglas, maar das een ander topic)

DUS, back2topic, canon, waarom niet best of both worlds in de auto-stand van een dslr zetten?, zeker als het om een instapper gaat zoals de 1100D, maar eigenlijk zou zo'n soort van A+ toch in alle dslr's moeten zitten als een van de voornaamste goeie bestaansreden voor uberhaupt een auto-stand, zodat je de dslr in die gevallen waarin je de snelheid en/ of het gemak nodig hebt inderdaad als een "ordinaire" :-) point&shoot kan gebruiken of zou moeten kunnen gebruiken

enfin, benieuwd of jullie de point&shoot mogelijkheid voor de auto-stand van een dslr nog steeds "ordinair" vinden? :-)


happy shooting!
meer plezier met minder pixels!
je geld niet in AF maar in goed glas!
minder ge-computer, meer naar buiten interessante plaatjes schieten!

fotosmurf
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

fotosmurf, het zou prettig zijn als je je nergens op slaande frustraties ergens anders gaat afreagere, met dit soort ongefundeerde onzin help je niemand.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Fotosmurf: gebruik alleen het middelste focuspunt! Dat scheelt al heel wat ergenissen.
Autostand is helemaal niks mis mee, wanneer je let op de sluitertijden.

Ik snap je frustratie, maar denk dat het voor een groot deel aan jezelf ligt. Ja het is lastiger om met de 1000D in lastige situaties te schieten. Na jouw verhaal denk ik wel dat de 1000D tot meer in staat is als jij denkt. Zie het als een uitdaging om de beperkingen van een 'instap model' te omzeilen.

Kijk ook eens naar topics van onze forumleden 'stievie1' en 'yentle'. Deze leden hebben meerder topics met prachtige foto's, gemaakt met de 1000D.

Maar als je toch niet zonder de "A+" kan, dan wordt het toch een 600D? Ik ben erg benieuwd of daarmee jouw huidige problemen zijn opgelost. Ik weet bijna zeker dat dat niet het geval is...

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar